The Miracle of Life (2013)
Afgelopen zomer kreeg ik tijdens mijn vakantie een leuke email. 
Hellraiser (1987)
Frank Cotton is een man op zoek naar het ultieme genot.
The Texas Chain Saw Massacre (1974)
Sally en haar invalide broer Franklin willen de vakantie doorbrengen in het verlaten huisje van hun grootouders. 
Candyman (1992)
Laatstejaarsstudente Helen Lyle maakt samen met haar vriendin Bernadette een thesis over stadslegendes. 
A Nightmare on Elm Street (1984)
Vier tieners hebben allen afschuwelijke nachtmerries waarin dezelfde figuur centraal staat. 











10/12/2013

The Possession (2012)

The Possession (2012)

Ole Bornedal
Jeffrey Dean Morgan, Kyra Sedgwick, Madison Davenport, Natasha Calis, Grant Show, Agam Darshi, Quinn Lord, Matisyahu, Nana Gbewonyo, Rob LaBelle, John Cassini, Erin Simms, Jim Thorburn, Amanda...
Zie meer details
Basketbalcoach Clyde is al enkele maanden gescheiden van zijn vrouw Stephanie. 




Aangezien ze als ‘vrienden’ uit elkaar gegaan zijn, bereikten ze samen een overeenkomst betreffende hun dochters Emily en Hannah: beiden verblijven in het weekend bij hun vader. Op een dag gaat hij met zijn kinderen naar een rommelmarktje waar zijn jongste dochter Emily een houten koffer opmerkt. Clyde doet haar het ding cadeau, maar er klopt iets niet: er zit op het eerste zicht geen slot op. Em raakt meer en meer geobsedeerd door de koffer en na een langdurige zoektocht kan het meisje het houten geval uiteindelijk toch openen. Uiteraard is dit niet zonder gevolgen, want ze liet hierdoor een boosaardige demon vrij die langzaamaan bezit van haar neemt. Vanaf dan beginnen er vreemde dingen te gebeuren met het huis en vooral met het meisje.

Het duurt niet lang eer Clyde begint te vermoeden dat er iets niet pluis is met zijn dochter, maar krijgt het daardoor aan de stok met zijn ex-vrouw en haar nieuwe lover Brett. Ze drijft het zodanig ver dat ze een contactverbod aanvraagt, maar Clyde blijft niet bij de pakken zitten en gaat op onderzoek uit. Een bevriend professor aan de universiteit waar hij werkt als basketbalcoach onderzoekt de koffer en merkt op dat er volgens de Joodse legende een Dibbuk in opgesloten zou zitten. De ongeruste vader krijgt nergens gehoor, totdat hij beslist zich nog meer te verdiepen in het Joodse geloof. Na talloze boeken te lezen komt hij te weten dat er slechts een klein en diepgelovig deel van de Joodse gemeenschap gelooft in het bestaan van dergelijke Dibbuk. Clyde trekt naar New York om zo'n groep te contacteren en spreekt er met Tzadok. Samen reizen ze terug om zich voor te bereiden op een exorcisme, al is de demon vanzelfsprekend niet van plan zich zomaar gewonnen te geven.

The Possession is het tweede uitstapje van regisseur Ole Bornedal naar Hollywood sinds zijn remake van Nightwatch (1997). Maar laat ik het hierbij al duidelijk maken, het is niet bepaald eentje om als regisseur trots op te zijn. In de loop der jaren zijn al heel wat films gemaakt over exorcismes, maar weinigen halen het niveau van The Exorcist. The Possession is daar geen uitzondering op. Dit gemakkelijk te vergeten stukje pelicule kan het best omschreven worden als de Joodse variant op het meesterwerk van William Friedkin uit 1972. Op zich is daar helemaal niks mis mee, maar deze film wordt in vergelijking met de voorgenoemde nergens griezelig. Tenzij een kamer vol motten je natuurlijk kippenvel kan bezorgen. Ook de locaties geven aan de akelig bedoelde scènes geen extra meerwaarde. In plaats van gebruik te maken van een oud huis met krakende trappen en piepende scharnieren, kozen ze voor een spiksplinternieuwe variant. De kansen om creepy momenten te creëren gaan door die beide factoren dan ook volledig de mist in.

Slechts één scène kan als lichtjes akelig aanzien worden en dat is er een die zich afspeelt in een koelcel van het mortuarium terwijl de lichten flikkeren. Qua locatie ideaal, maar het gebruik van de alternerende lichtbronnen zorgen er voor dat het je allemaal opnieuw bekend voorkomt. Je merkt duidelijk dat de makers op ‘safe’ gespeeld hebben en een resem clichés op je netvlies afvuren. De cast zelf zorgt ook niet bepaald voor een meerwaarde, enkel Natasha Callis (Em) valt op. De jonge actrice is wat mij betreft de enige van de hele cast die haar best doet om boven de middenmoot uit te komen. Op zich geen slechte kritiek over Kyra Sedgwick en Jeffrey Dean Morgen, maar die twee hebben in het verleden toch al bewezen dat ze meer aankunnen dan dit. Vooral laatstgenoemde liet zich positief opvallen als The Comedian in Watchmen (Zack Snyder, 2009). De aanwezigheid van Grant Show (Jake Henson uit Melrose Place) laat je bovendien gewoonweg koud. De man loopt er precies wat verloren bij en als kijker geef je er daarom eigenlijk geen zak om als hij het gevaar al dan niet overleeft.

Hoewel ik er geen fan van ben, zijn de CGI-effecten weliswaar behoorlijk goed gemaakt. Zie vooral de scène waarin Em met een zaklampje in haar keel zit te kijken, maar de kans is groot dat je dit al zag in de trailer. Wat wel een leuk feit is, is dat de legende van de Dibbuk écht bestaat. Het kon dus niet anders dan dat Hollywood daarover een verhaaltje uit z’n duim zou zuigen. Ziedaar ook de enige bestaansreden van het zinnetje ‘gebaseerd op ware feiten' aan het begin van The Possession. Heel erg losjes gebaseerd dus. Op zich geen slechte zet, want er zullen altijd mensen zijn die daar blindelings in trappen, maar de kritische kijkers onder ons beginnen al hun wenkbrauwen te fronsen bij het lezen van dergelijke waarschuwing.

The Possession werd uitgebracht door Ghosthouse Productions waar Sam Raimi aan het hoofd van staat. Spijtig genoeg is die klinkende naam geen garantie voor een goeie film. Hoewel de sympathieke man verantwoordelijk is voor een van de grootste horrorklassiekers ooit heeft hij met zijn productiehuis (nog) niet bepaald hoogvliegers geproduceerd. Doorwinterde horrorliefhebbers zullen redelijk teleurgesteld zijn wanneer ze the Possession te zien krijgen, voor mensen die het horrorgenre nog niet gewend zijn is dit dan wel weer een leuk opstapje.
 


Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...