Pin (1988)
De jeugd van Leon wordt gekenmerkt door jaren van kilte. 
Frankenstein (1931)
Op een kerkhof wordt een begrafenisceremonie gehouden terwijl twee mysterieuze individuen het gebeuren nauwlettend bekijken.
Dracula (1931)
Na een lange reis bereikt makelaar Renfield eindelijk Transsylvanië, maar het laatste stukje richting het kasteel van Graaf Dracula verloopt uiterst...
Carnival of Souls (1962)
Organiste Mary Henry zit met twee vriendinnen in de wagen van haar trip te genieten tot het gezelschap uitgedaagd wordt aan een dragrace deel te nemen. 
Salon Kitty (1976)
In opdracht van de SS moet hoerenmadam Kitty haar befaamde bordeel Salon Kitty elders gaan uitbaten.











14/06/2012

Special: Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1941)

Special: Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1941)

Victor Fleming
Spencer Tracy, Ingrid Bergman, Lana Turner, Donald Crisp, Ian Hunter, Barton MacLane, C. Aubrey Smith, Peter Godfrey, Sara Allgood, Frederick Worlock, William Tannen, Frances...
Zie meer details
Dr. Jekyll is at it again! In deze remake van de versie uit 1931 is de ondertussen beruchte figuur nog steeds overtuigd van de twee diverse persoonlijkheden in ieder mens.




Ook hier slaagt hij er in een formule te ontwikkelen om de donkere kant in zichzelf naar boven te brengen in de vorm van Mr. Hyde met alle gevolgen van dien. Maar lukt het regisseur Victor Fleming (Gone With The Wind, The Wizard of Oz) om met een nieuwe cast en iets modernere technieken het origineel te verbeteren en eventueel te overstijgen?

Aangezien ik in deze review vaak terug zal grijpen naar de versie uit 1931, raad ik je aan om eerst en vooral het eerste deel van deze Jekyll & Hyde Special te lezen!

De hoge score die ik gaf aan de originele film verraste niemand eigenlijk meer dan mezelf, mijn verwachtingen voor diens remake van tien jaar later waren dan (wederom verrassend genoeg) ook bijzonder hoog. Dat gevoel werd enkel versterkt toen ik te weten kwam dat Fleming in de regiestoel zat, de man die twee jaar daarvoor verantwoordelijk was voor niet één maar twee van de meest geliefde films aller tijden in diverse genres.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: deze remake scoort op praktisch alle vlakken minder goed dan de versie uit 1931. Ik zeg 'praktisch' omdat het duidelijk is dat Fleming, die op dat moment al een indrukwekkend palmares had, zijn naam toch wel alle eer aandoet en met een aanzienlijk hoger budget (duidelijk al tijdens de eerste tien minuten afgaande van de sets, aantal figuranten, wardrobe,...) een visueel heel aantrekkelijke film ten berde brengt. Door te werken met diverse camerastandpunten en die op de juiste momenten met elkaar af te wisselen, zit het tempo van de film ook op een redelijk hoog niveau.

Waar loopt het dan mis? Wel, hoofdzakelijk op het vlak van hoofdrolspeler Spencer Tracy die een makke vertolking geeft aan zowel Jekyll als Hyde. Op geen enkel moment weet de man echt te overtuigen en slaagt hij er niet goed in om het verschil tussen zijn goede kant en kwade kant dik in de verf te zetten. Niet enkel daardoor speelt de man op een bijna te verwaarlozen grens, dat gevoel wordt nog versterkt door de make-up van het personage Hyde. In tegenstelling tot de duidelijke transformatie in de originele versie, beperkt de omschakeling tussen beide figuren zich tot het onder andere wat wijder houden van de ogen, een ander gebit, dikkere wenkbrauwen en een iets ander kapsel. Subtiel hoeft niet slecht te zijn, maar door de reeds genoemde tegenvallende Tracy sleurt hij dit punt ook met zich mee naar de negatieve kant. Het in beeld brengen van deze transformatie gebeurt trouwens voor het overgrote deel door visioenen waarin de twee vrouwen in het leven van Jekyll & Hyde ten tonele verschijnen. Soms op nogal eigenaardige, maar mooi in beeld gebrachte, manier waarin beide op een gegeven moment paarden voorstellen die met de zweep te lijf worden gegaan tijdens het voorttrekken van de koets van ons hoofdpersonage. Als we even te rade gaan bij verdere adaptaties van het verhaal van Robert Louis Stevenson, bewees John Malkovich in het ietwat ondergewaardeerde Mary Reilly (Stephen Frears, 1996) dat een iets subtielere aanpak wel degelijk kan werken. Niettegenstaande ik de make-up van Hyde in de originele versie nog steeds te dierlijk vind, Fredric March loopt er rond als een halve aap, moet ik vaststellen dat zijn vertolking in de dubbelrol op alle vlakken wel superieur is.

Nu ik toch bezig ben over het dierenrijk wil ik even een punt aanhalen in deze remake waar ik niet zo goed weg mee weet. Vooraleer Jekyll besluit zijn formule op zichzelf uit te testen experimenteert hij volop op proefkonijnen. In de daaropvolgende montage wordt duidelijk dat de wetenschapper zich met wel heel oppervlakkige bevindingen bezig houdt. Hij probeert namelijk na te gaan of de goede of kwade kant de bovenhand heeft bij de beestjes door te zien of ze al dan niet bijten wanneer hij met zijn hand er naar toe gaat. Nu ben ik geen dierenpsycholoog, maar als je ziet hoe een soort van pipet met harde hand telkenmale in de muiltjes van de proefkonijnen geforceerd wordt, verbaast het mij dan ook niet dat de tandjes af en toe ontbloot worden. Dit even terzijde.

Terug naar de acteerprestaties want daar valt nog het een en ander over te zeggen. In het eerste deel van deze special vond ik - door het goeie spel van actrice Miriam Hopkins - dat het personage van prostituee Ivy Peterson eigenlijk als hoofdrolspeelster bestempeld diende te worden en niet de figuur van Muriel Carew, de verloofde van Jekyll. In de versie van 1941 is dit net het tegenovergestelde. Actrice Lana Turner is immens geloofwaardig als de aanstaande mevrouw Jekyll (hier genaamd Beatrix Emery) terwijl Ingrid Bergman, van wie ik echt veel had verwacht, pas naar het einde van de film toe beter in haar rol begint te zitten. Zo is er de cruciale eerste ontmoeting tussen Jekyll en Pearson (die trouwens geen prostituee meer is maar een barmeid) waarin zo bizar geacteerd wordt met als resultaat een lange, saaie en moeilijk te doorworstelen scène. Al moet ik toegeven dat die eigenlijk niet echt immens belangrijk meer is in deze remake. De duidelijk seksuele ondertoon van het origineel werd namelijk volledig geschrapt waardoor Hyde's motief (de seksuele drang door het continu uitstellen van het huwelijk en dus ook de huwelijksnacht tussen Jekyll en diens verloofde) niet meer aan bod komt. Het ontbreken van deze ondertoon was trouwens een gevolg van de Motion Picture Code, ook wel Hays Code, die vanaf 1934 in gebruik werd genomen en in feite optrad als de eerste vorm van censuur.

Hoewel de remake niet kan tippen aan het origineel, is dit geen slechte film. Sterker nog, er zijn bepaalde aspecten waardoor we het bovenstaande wat moeten relativeren. Zo had Bergman eigenlijk de rol van Jekyll's verloofde moeten vertolken, maar zij vond het personage van Ivy Pearson veel aantrekkelijker. Later gaf de actrice toe niet tevreden te zijn met haar prestatie. Spencer Tracy was ook niet de eerste keuze om de dubbelrol te vertolken, die had eigenlijk naar Robert Donat moeten gaan. Toen Tracy het script in handen kreeg, was hij naar eigen zeggen zo in de wolken dat hij de vergissing nam niet de hoofdrol te aanvaarden voor The Philadelphia Story, uiteindelijk vertolkt door de grote James Stewart. Na afloop bleken alle critici formeel ontevreden te zijn over de vertolking van Tracy. Sterker nog, de man kreeg naar het schijnt een telegram van Fredric March waarin hij Tracy bedankte aangezien hij na de release opnieuw overstelpt werd met lofbetuigingen over zijn vertolking in het origineel.

En zo besluit ik de Jekyll & Hyde Cult's Playground Special waar ik zeker en vast een goed gevoel aan over hou. De originele gesproken film is duidelijk de betere van de twee en wat buiten kijf staat is dat de remake nooit als schitterend aanzien kan worden door de vertolkingen van zowel Spencer Tracy en - gedeeltelijk - Ingrid Bergman. Lana Turner bleek verrassend een verademing te zijn en door toedoen van regisseur Victor Fleming wordt deze versie van Dr. Jekyll and Mr. Hyde uiteindelijk toch nog gered.
 


Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...