Pin (1988)
De jeugd van Leon wordt gekenmerkt door jaren van kilte. 
Frankenstein (1931)
Op een kerkhof wordt een begrafenisceremonie gehouden terwijl twee mysterieuze individuen het gebeuren nauwlettend bekijken.
Dracula (1931)
Na een lange reis bereikt makelaar Renfield eindelijk Transsylvanië, maar het laatste stukje richting het kasteel van Graaf Dracula verloopt uiterst...
Carnival of Souls (1962)
Organiste Mary Henry zit met twee vriendinnen in de wagen van haar trip te genieten tot het gezelschap uitgedaagd wordt aan een dragrace deel te nemen. 
Django (1966)
Een loner trekt doelloos over een dor landschap, enkel vergezeld door een doodskist die hij achter zich aan trekt. 











06/06/2013

Salon Kitty (1976)

Salon Kitty (1976)

Tinto Brass
In opdracht van de SS moet hoerenmadam Kitty haar befaamde bordeel Salon Kitty elders gaan uitbaten.




Echter maken haar meisjes de verhuis niet mee, want ze worden vervangen door rasechte Duitse jonkvrouwen die het nationaalsocialisme, oftewel nazisme, hoog in het vaandel dragen. Wat Kitty niet weet, is dat deze nieuwe hoeren de opdracht hebben gekregen hun bedpartners uit te horen om te kijken of ze het Derde Rijk trouw zijn of blijven en over elk van hen een rapport te schrijven. Waar echter niemand van op de hoogte is, is dat bevelhebber Wallenberg alle kamers bovendien laat afluisteren om 'die Fräulein' te controleren en de geheimen van hooggeplaatste officieren op te kunnen slorpen. Wanneer Margherita gevoelens krijgt voor een van haar klanten, en die haar toevertrouwt te willen deserteren, schrijft ze dat niet neer in haar verslag. Later verneemt ze dat hij de dag nadien geëxecuteerd werd waarna alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Samen met Kitty beraamt ze een plan om de machtsdronken Wallenberg een halt toe te roepen.

Zoals ik in mijn bespreking van de Nazi Cult Collection schreef, zijn er eigenlijk maar twee films die de moeite waard zijn om het Nazisploitation subgenre te ontdekken. Salon Kitty, geregisseerd door de Italiaan Tinto Brass, is daar één van. Deze films handelen nagenoeg altijd over mannen en/of vrouwen getooid met hakenkruisen die criminele seksuele handelingen uitoefenen op vrouwen in een gevangenis, bordeel,… en werden in Italië gebundeld onder de noemer "il sadiconazista". Hierin treffen we nog andere klassiekers aan waaronder Ilsa: She Wolf of the SS (1975), Liliana Cavani's The Night Porter (1974) of Pasolini's Salò (1975).

Brass, best gekend om zijn erotische films Miranda (1985), Così fan tutte (1992) of Paprika (1991), heeft een typische stijl die soms wat raaklijnen vertoont met die van wijlen Stanley Kubrick. Hij houdt ervan te werken met zooms, close-ups van diverse objecten, shots die beginnen met de reflectie van de personages in een spiegel,… De regie van A Clockwork Orange (1971) werd hem trouwens eerst aangeboden nadat enkele producers bij Paramount Pictures zijn Nerosubianco (1969) hadden gezien. Kijkend naar zijn palmares, vallen Brass' artistieke hoogtepunten op te tekenen in twee films: deze Salon Kitty en het beruchte / controversiële Caligula (1979) met Malcolm McDowell in de hoofdrol.

Salon Kitty, gebaseerd op waargebeurde feiten, is daarom nu ook weer niet een fantastische film tenzij je houdt van veelvuldige close-ups van zowel mannelijke als vrouwelijke genitaliën (nog zo'n stokpaardje van Tinto), maar bevat toch wel enkele memorabele scènes. Zo is er de selectie van de vrouwelijke spionnen die zich eerst moeten onderwerpen aan de lusten van SS soldaten waarna de meest gewilligen doorgaan naar de volgende ronde. Daarin krijgen de meisjes elk afzonderlijk een iets extremere opdracht te verwerken: bedrijf de liefde met een dwerg, een Jood uit een werkkamp, een man zonder benen,… Wie geen krimp geeft, wordt uiteindelijk geselecteerd om te gaan spioneren in het bordeel.

Bovendien zien de sets er bijzonder goed uit, met dank aan production designer Ken Adam die zijn talent ook al in Dr. No, Barry Lyndon en Chitty Chitty Bang Bang kon etaleren. Het bordeel zelf, waarin een goeie Ingrid Thulin (Kitty) af en toe een klein optreden doet, werd magnifiek aangekleed en zowel de handelingen als look van personeel en bezoekers zorgen voor een bevreemdend sfeertje. Thulin wordt trouwens bijgestaan door een degelijke Teresa Ann Savoy (Margherita) en een, vooral naar het einde toe, bizarre Helmut Berger (Wallenberg). Samen voorzien ze het flinterdunne verhaaltje van wat extra kracht.

De kenmerken van Nazisploitation films vormen jammer genoeg ook onmiddellijk de knelpunten: de continue mix van bloot en swastika's wordt wel heel snel vervelend. Met een runtime van iets meer dan twee uur kon er bovendien gerust een half uur geknipt worden om het narratief wat meer aan elkaar te doen hangen. Vooraleer Kitty en Margherita het ganse complot van Wallenberg doorhebben, zitten we bijvoorbeeld al meer dan anderhalf uur ver. Vermoeiend bovendien om tussen al die expliciete en gratuite shots ook nog op zoek te gaan naar sterkere segmenten. Een scène waarin die mix wel half werkt is die waarin een hoertje opgedragen wordt een stuk brood, gevormd als een penis, tussen haar benen te stoppen terwijl er deels op haar lichaam en gezicht beelden van Hitler geprojecteerd worden. Plots knapt er iets bij haar, gesymboliseerd door het breken van het brood, waarna ze begint te marcheren en later schuimbekkend wordt afgevoerd.

Love Camp 7 (1969) leidde het Nazisploitation subgenre in dat, net als alle andere vormen van exploitation films, bijzonder tijdsgebonden bleek en slechts een klein decennium duurde. Zowel Salon Kitty als Ilsa kwamen op het hoogtepunt en blijven bijna veertig jaar later als geheel, omdat er enigszins moeite in werd gestoken, het meest kwalitatieve uit een hele hoop.

(Distributeur: Excesso Entertainment)
 


Plaats uw reactie

dirk op 06/06/2013
De commentaarstem van de trailer is hilarisch en misleidend. Je verwacht bijna een mix tussen films als Schindler's List en The Pianist en een documentaire over de het nazisme... En dat is het toch net niet, als ik het commentaar op de film las.
Maarten op 07/06/2013
Klopt Dirk, dat is het helemaal niet ;) De film is natuurlijk gebaseerd op feiten, er is effectief ooit een bordeel afgeluisterd en voorzien van vrouwelijke spionnen, maar vergelijkingen met Schindler's List en The Pianist zijn ver te zoeken!
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...