Sylvia & Jen Soska
American Mary, their second feature film, is must-see material! 
Gav Chuckie Steel
Gav's debut film The Shadow of Death is a true labour of love and we're more than happy helping him spread the word!
Dominic Brunt
Before Dawn, Dominic’s debut film which he directed and plays the lead role in, is a well made character driven movie with a hint of zombies.
Darryl Shaw
Darryl Shaw wrote and directed the sci-fi movie Android Re-Enactment. Read our Dutch review !
Belgian Zombie Foundation
Voor de Chinezen is 2012 het jaar van de draak, voor de Maya's het jaar van de ondergang en voor de Thais het jaar van de diepgevroren Pangasius filet. Met...











13/06/2012

Jasper Vrancken

Jasper Vrancken

Jasper Vrancken studeerde filmregie aan de filmschool Rits in Brussel en is al enkele jaren actief als freelance regisseur, monteur en scenarist van bedrijfsfilms. Fervent bezig met film, stootte hij in 2007 op de term 'gynozoon' en sloeg zijn fantasie op hol.


Anno 2012 is het scenario van zijn kortfilm klaar en probeer hij via crowdfunding een deel van de financiële kost bijeen te krijgen. Aangezien de Frog Bros. dergelijke initiatieven van eigen bodem met hart en ziel steunen, was het de hoogste tijd de man eens enkele vragen te stellen!



Waar gaat Gynozoon over en heeft de titel een zekere betekenis?

Deze short gaat over Lesley en Jan, twee 'zoos' of bestialiteitsliefhebbers die op bezoek gaan bij Mark, een verhuurder van dieren. Die heeft blijkbaar een wel heel speciaal wezen in de aanbieding dat enkel en alleen getraind werd om seks te hebben met mannen. De gynozoon wordt vastgehouden in een donkere kamer om het beest kalm te houden, maar over welk dier het juist gaat blijft een even duister geheim.

Hoe lang speel je al met het verhaal en waar kent het zijn oorsprong?

In 2007 kwam ik de term 'gynozoon' tegen in de thriller Pig Island van Mo Hayder. Een personage in dat boek leest in The Encyclopedia of Unusual Sex Practices van Brenda Love over dergelijk dier en tot mijn grote verbazing bleek die encyclopedie ook daadwerkelijk te bestaan. Natuurlijk heb ik die dan ook meteen gekocht. Na er meer over te hebben gelezen, raakte ik immens gefascineerd en ging er verder mee aan de slag. Tel daar mijn liefde voor het horrorgenre, vrouwelijke monsters, psychoanalyse, castratieangst, feministische filmtheorieën en mannelijke fantasmes bij op en je komt tot dit verhaal!

Als we kijken naar de geschiedenis van de (horror)film is het niet zo simpel om op overtuigende manier de thematiek van seksuele verlangens en/of seks in het algemeen tot uiting te laten komen. Hoe ben je van plan om dit aan te pakken zonder dat het komisch of ronduit slecht overkomt?

Dat is een probleem waar ik me immens bewust van ben. Het is heel belangrijk dat, als je wil dat dit onderwerp en verhaal serieus genomen worden, je de verfilming zelf ook zo behandelt. Het is immers verleidelijk er een komische of meer luchtige toets aan te geven, bijvoorbeeld door de acteerstijl of dialogen. Maar dat wil ik absoluut niet! Het verhaal is immers zelf al zo grotesk dat dit moet gecounterd worden door een serieuze aanpak. Zo was het voor mij een must dat ik gebruik ging maken van professionele acteurs die bovendien sterk geloven in dit concept. Ze moeten bereid zijn in het verhaal mee te gaan, anders kan je zo'n film gewoonweg niet maken! Ook de special make-up effecten zijn hierin belangrijk en daarom zijn we in zee gegaan met een zeer bekwame sfx-artist. Die effecten moeten namelijk echt wel top zijn, het tegenovergestelde zou het geheel immers lachwekkend maken. Dat als laatste de begeleidende muziek erg belangrijk is, staat buiten kijf!

Eigenlijk mis ik dan ook horrorfilms die zichzelf serieus nemen ook al kijk ik af en toe wel graag naar genrefilms die met een komische touch werken. Maar er moet meer zijn dan dat alleen, soms lijkt het wel alsof horror enkel en alleen bestaansrecht heeft als er in gelachen kan worden en dat is jammer! Horror blijft voor mij namelijk juist het genre bij uitstek dat geschikt is om verontrustend te zijn.

Hoe vlot of hoe stroef verliep het samenbrengen van de cast en valt of staat het realiseren van Gynozoon met de opbrengst van crowdfunding?

Het casten is momenteel nog volop bezig. Zoals gezegd vind ik het heel belangrijk dat de acteurs ook in het verhaal zelf geloven. Ik hoop voor de zomer definitief te weten hoe de cast er uit zal zien, daarbij spelen natuurlijk ook enkele praktische zaken mee zoals de voorziene draaiperiode. In verband met de crowdfunding kan ik zeggen dat ongeveer de helft van het budget uit eigen inbreng zal / kan komen, de andere helft krijgen we hopelijk bijeen via dit nieuwe medium. Wat er ook gebeurt, ik zal deze kortfilm maken!

Wat is eigenlijk het absolute minimum om Gynozoon van begin tot einde te kunnen financieren?

Daar bestaat niet echt een eenduidig antwoord voor. Mijn camera-, licht- en gripmateriaal worden gesponsord door een bevriend producent en dat is dus al een grote hulp! Het blijft natuurlijk een low-budget film dus je moet sowieso ietwat op de goodwill en het enthousiasme van diverse mensen beroep kunnen doen. Maar ondanks het lage budget wil ik toch een professionele aanpak en dat kan alleen als je met mensen samenwerkt die in het project geloven en de horror van eigen bodem ook een boost willen geven.

Wat zijn volgens jou de positieve en negatieve punten van het concept crowdfunding? Wordt dit DE toekomstige manier om independent films te verwezenlijken?

Crowdfunding is zeker en vast een heel interessant alternatief voor het financieren van films, maar ik denk dat je dit eerder moet beschouwen als een extra bron en niet als de enige mogelijkheid. Bovendien blijft het aartsmoeilijk om via deze weg mensen achter je project te scharen, het is zeker geen wondermiddeltje waar je opeens veel geld mee weet op te halen. Marketing blijft in de eerste plaats een heel belangrijk aspect al is ook dit een moeilijke evenwichtsoefening. Als ik bijvoorbeeld 7.000 euro wil ophalen, heeft het dan zin dat ik 1.000 euro uitgeef aan het filmen van een trailer voor de promotie of is het beter gewoonweg iets in te spreken via mijn webcam? Kies je voor optie twee is het de vraag of dat wel genoeg is, je wil tenslotte een film gaan realiseren.
Uiteindelijk denk ik dat crowdfunding best wel een interessant kanaal kan zijn om jonge filmmakers of subgenres in de toekomst alle kansen te geven, maar dat dit aangevuld moet worden met andere soorten financiering. Vergeet ook niet dat je niet alle vormen van crowdfunding voor muziek- en filmprojecten met elkaar kan vergelijken.

Welke films, regisseurs, make-up artists,… reken je tot jouw invloeden?

Mijn absolute jeugdidool moet David Cronenberg wel zijn wiens uitspraak "I have to make the word be flesh" mij altijd is bijgebleven. Als geen ander slaagt hij er in om interessante ideeën en vragen in een genre te genieten, kijk maar naar Videodrome wat volgens mij zijn beste werk ooit is. Ik heb ook veel bewondering voor iemand als Clive Barker. Ik vind hem een echte renaissance man van de fantastiek: filmmaker, schrijver, beeldend kunstenaar, toneel-auteur,...
In het algemeen is film altijd heel belangrijk geweest voor mij en daarom zeker niet enkel horror. Kubrick, Tarkovski, Bergman, Coppola, Michael Mann,... stuk voor stuk echte halfgoden!

Stel dat Gynozoon een hele positieve buzz krijgt, wat zou de eventuele volgende stap dan zijn?

Op lange termijn blijf het realiseren van een langspeelfilm wel het ultieme doel. Ook hier wil ik wel degelijk low-budget blijven werken, beperkt in locaties en personages en gedraaid op minder dan 20 dagen. Moderne voorbeelden van zo'n films zijn The Devil's Rock, Pontypool en The Collapsed. Zoiets zou fantastisch zijn hier in Belgie, beeld je bijvoorbeeld in dat die laatste twee hier zouden afspelen met als achtergrond onze nationale politiek, taalverschillen en taalkwesties? Fantastisch!
Trouwens, ik wil ook graag samenwerken met andere schrijvers, scenaristen, regisseurs,… om hier meer horror te kunnen brengen. Met enige jaloezie kijk ik soms naar Nederland, daar is men zich toch meer bewust van het eigen potentieel. Het feit alleen al dat dat ze er een naam voor hebben, Nederhorror, spreekt boekdelen. Bij deze roep ik dus op tot meer onderlinge samenwerking, horrorfans en -makers: verenigt U!

Wie meer wil weten over Gynozoon en/of een financieel steentje bij wil dragen tot de verwezenlijking ervan, verwijzen we je graag door!
Eerdere realisaties van Jasper Vrancken, vind je hier terug.
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...