Sylvia & Jen Soska
American Mary, their second feature film, is must-see material! 
Gav Chuckie Steel
Gav's debut film The Shadow of Death is a true labour of love and we're more than happy helping him spread the word!
Dominic Brunt
Before Dawn, Dominic’s debut film which he directed and plays the lead role in, is a well made character driven movie with a hint of zombies.
Darryl Shaw
Darryl Shaw wrote and directed the sci-fi movie Android Re-Enactment. Read our Dutch review !
Belgian Zombie Foundation
Voor de Chinezen is 2012 het jaar van de draak, voor de Maya's het jaar van de ondergang en voor de Thais het jaar van de diepgevroren Pangasius filet. Met...











21/08/2011

Frank Schonewille (BUTFF)

Frank Schonewille (BUTFF)

Voor filmliefhebbers, en dan meer bepaald de festivalliefhebbers, zijn het leuke tijden dezerdagen. Vanaf 25 augustus kan men in hartje Londen weer terecht om het FrightFest Festival bij te wonen, maar voor wie het allemaal liever wat dichter bij huis zoekt, is er begin september de 6de editie van het BUT Film Festival te Breda. Het festival staat gekend voor zijn bizarre tot zelfs absurde programma. De man die dit alles samenstelt is Frank Schonewille. Voor de derde maal op rij schuimde de man alle B-films af en dwaalde in de diepste catacomben neer op zoek naar de enige echte ‘underground-scène’. Alsof dat nog niet genoeg is, ploeterde hij zich ook nog maar eens door alle trash die hij tegen kwam. Het zijn drukke en hectische dagen voor Frank. De deadline ter bekendmaking van het programma is 25 augustus. Alsof dat nog niet stresserend genoeg is zijn de opnames van zijn eigen kortfilm ‘Tukker Zombies’ net van start gegaan. Toch mochten de Frog Bros. nog even wat van zijn kostbare tijd stelen om een babbel te doen over het aankomende BUT Film Festival. 


ME: BUT Film Festival is aan zijn 6de jaargang toe. Weet je nog hoe de eerste editie tot standkwam?
 
FS: Het is voor mij het derde jaar dat ik mee werk aan het BUT Film Festival, ik was er helaas het eerste jaar niet bij. Vanaf het tweede jaar was ik er als gast/pers wel bij met als gevolg dat ik het vierde jaar gevraagd ben om mee te organiseren. Paul en Dorien zijn degenen die het film festival opgezet hebben. Het idee erachter was en is nog steeds om films te laten zien die elders niet vertoond worden of over het hoofd gezien worden. Films met een BUT (B-Movie, Underground & Trash) gehalte voor de liefhebbers. 
 
 
ME: Welke evolutie heeft het festival ondergaan in de loop der jaren?
 
FS: Ik kan het mijzelf heel gemakkelijk maken door te antwoorden dat we groter zijn geworden, maar dat ligt natuurlijk voor de hand. Hoe gemakkelijk het ook is om dat te antwoorden, is dat wel een evolutie die we doorgegaan zijn. We zijn in 2006 begonnen in het Electron en hebben daar gezeten tot en met 2009. In 2009 was het wel duidelijk dat het Electron te klein voor ons geworden was. Vanaf 2010 zitten we in de binnenstad van Breda in de Nieuwe Veste en de Boulevard. Deze nieuwe locatie hield in dat we meer bezoekers aankonden, maar had als nadeel dat we eigenlijk weer van voren af aan moesten beginnen. In het Electron wisten we wat we hadden en hoe we alles moesten doen, op de nieuwe locaties was dit voor ons weer uitvinden en moesten we alles snel weer eigen maken. Naast onze groei zijn we ook professioneler geworden in de loop der jaren. Het eerste filmfestival is bij wijze van spreken in een paar weken opgezet, tegenwoordig beginnen we een paar weken na het filmfestival al met de eerste bespreking over de volgende editie. Onze organisatie is gegroeid en daarmee besteden we ook meer aandacht aan details en doen we steeds meer met ons filmfestival. In mei 2011 zijn we bijvoorbeeld voor het eerste met het BUT Film Festival in het buitenland geweest, München om precies te zijn en tevens hebben we dit jaar ook voor het eerst een preview avond voor pers en genodigden.
 
 
ME: Wat mogen de filmfanaten verwachten van een weekje BUTFF?
 
FS: Je mag bij BUTFF verwachten wat anders te zien dan bij de andere filmfestivals in Nederland en België. De filmprogrammeurs zijn juist op zoek naar films die elders nooit vertoond zullen worden. Natuurlijk hebben we altijd met een aantal films wel overlapping met andere festival, maar dat is haast niet te voorkomen. De films die we zoeken selecteren we op een zogenaamd ‘BUT’ gehalte. Dit kan zitten in de werkwijze van de filmmaker, het budget of ontbreken daarvan, het idee achter de film of het gevoel wat deze mee geeft. Naast de films hebben wij ook nog eens een dichters en performances programma wat ook perfect aansluit op BUT. De dichters en performances worden ook op dezelfde wijze geselecteerd en zijn ook elk jaar een groot succes op het filmfestival. Bij BUT moet je dus niet alleen voor films zijn, we bieden veel meer dan dat, alhoewel de hoofdmoot natuurlijk film is en zal blijven!
 
 
ME: Jullie slogan ‘BUT, laat iets anders zien’, mogen we dat letterlijk nemen? Nergens anders komen we zo een divers programma tegen. Is uitblinken in diversiteit voor jullie een must? 
 
FS: Die slogan mogen jullie zeker letterlijk nemen. Zoals ik net al aangaf doen wij als programmeurs ons best om films te selecteren die in ieder geval in de Benelux nergens anders vertoond worden op een uitzondering na. Het is een sport voor ons om telkens weer films te vinden die zo erg afwijken van de standaard dat wij daardoor gelukkig ook niet in herhaling vallen. Er zijn nog zoveel onaangeboorde landen met films dat we juist proberen om daar ook verassingen vandaan te halen. In de meer voor de hand liggende landen zoals een Japan, Verenigde Staten, Spanje enzovoorts zijn we op zoek naar de ‘BUT’ regisseurs en films om deze te laten zien op ons filmfestival. Ik persoonlijk zie het uitblinken in diversiteit niet als een ‘moet’, maar ik ben wel bewust aan het zoeken naar films die afwijken en ook niet elders vertoond zijn of worden.
 
 
ME: Is het niet moeilijk jullie commercieel staande te houden in deze tijden. Andere filmfestivals komen overal tevoorschijn en zijn deze ook meer toegankelijker dan jullie festival. 
 
FS: Laat ik meteen voorop stellen dat wij met het BUT Film Festival niet de ambitie hebben om commercieel te worden of de grootste te worden ten opzichte van de andere filmfestivals. Wat onze slogan al aangeeft, wijken wij af van de standaard en dit doen we ook bewust. Wij zitten vol passie over de te vertonen films, over het filmfestival en het organiseren daarvan. Met de keuzes die wij maken in onze programmering zijn we ons goed bewust dat we hiermee niet voor winst of commercieel succes kunnen gaan, maar dat is ook niet ons doel. Wij willen juist de filmmakers van de ‘BUT’ films een platform geven om hun films en passie te delen. Als antwoord op de vraag of het lastig is om ons staande te houden is het antwoord ja. Het huidige Nederlands systeem voor cultuur en subsidie maakt het ons niet gemakkelijk. Juist door anders te zijn dan anderen houden wij ons staande en zullen we door blijven gaan. Het daagt ons ook uit om telkens weer verder te kijken en vernieuwend te zijn.
 
 
ME: Ieder jaar is er een echt WTF moment in de programmatie. Zo is er ooit een pornofilm onder viool begeleiding vertoon. Doen jullie dit met opzet? Wat kondigt er zich dit jaar aan als mogelijke opvolger in het lijstje?
 
FS: Als wij een WTF moment kunnen creëren dan doen wij dat zeker met veel plezier! Ik kan niet spreken voor de andere programmeurs, maar ik persoonlijk ben altijd wel op zoek naar een WTF moment voor het festival. Of dat dit jaar er weer zal zijn is natuurlijk de vraag. Ik kan alleen maar zeggen dat je echt onze programmering in de gaten moet houden en het festival moet bezoeken om daar achter te komen.
 
 
ME: Al is de programmatie nog niet bekend toch belooft het filmfestival nu al geschiedenis te schrijven vanwege de aangekondigde gasten die wel al bekend zijn. Maar wie staat bij jullie als belangrijkste gast genoteerd: is het Nick Zedd als grondleggers van de underground scene of Marian Dora die we nooit kunnen bewonderen in het daglicht? 
 
FS: Nick Zedd is natuurlijk niet voor niets onze hoofdgast dit jaar. Wij zijn ontzettend trots dat wij hem naar ons filmfestival kunnen halen met een selectie van zijn films. Zoals je zelf al aangeeft is hij een grondlegger van het underground genre en daarmee ook zeker een inspiratie voor ons. Met Marian Dora zijn wij ook ontzettend blij. We hebben al het privilege gehad om met Dora kennis te maken tijdens ‘The Best of BUTFF’ in München. Dora is inderdaad een filmmaker die niet vaak in de spotlight staat maar dit tijdens het komende BUTFF bij ons wel doet. Naast deze twee hebben wij nog een flink aantal andere gasten die dit jaar aanwezig zullen zijn. Wie ga ik nog niet verklappen, maar dat zal snel genoeg te zien zijn op onze website. 
 
 
ME: Voor het echte gore zorgt Fred Vogel. Hij is terug te gast bij jullie en brengt zijn nieuwste film ‘Sella Turcica’ mee. Waar andere filmfestivals voorzichtig moeten omspringen met ‘August Underground’ vanwege de censuur op deze film, gaan jullie de film programmeren en bovendien voorzien van live commentaar. Zijn jullie niet bevreesd om ooit een verbod op bepaalde voorstellingen te krijgen. 
 
FS: Nee, dat is iets waar wij ons echt niet mee bezig houden. Wij stellen ons in het vertonen van extreme en verboden films geen grenzen. Natuurlijk zullen wij nooit verboden films of iets dergelijks programmeren, de enige grens die wij ons aanhouden is dat het niet echt moet zijn. 
 
 
ME: Wat vind je persoonlijk van het verbod op films zoals” A Serbian Film” en “The Human Centipede II”?
 
FS: Ik vind het onzin. Het idee van censuur waarbij een complete film verboden wordt is naar mijn idee erg achterhaald. Ik stel me hier een raad van oude stoffige mannen voor, die voor mensen met een vrije wil beslissen wat ze wel en niet mogen zien. Ik weet dat  films zoals ‘A Serbian Film’ en ‘The Human Centipede II’ niet voor iedereen geschikt zijn, maar ik vind wel dat iedereen voor zichzelf moet kunnen uitmaken of ze dit wel of niet willen zien. Wij vertonen op ons festival ook films die verboden zijn in andere landen om hun inhoud of grafische weergave van geweld, maar we proberen juist bij deze films een geschikte omschrijving te maken zodat de bezoekers zelf kunnen beslissen of ze dit wel of niet willen zien. Wij gaan niet dit besluit maken voor de bezoekers.
 
 
ME: Kan je iets meer vertellen over de samenwerking met het Belgische filmfestival Razor Reel?
 
FS: De samenwerking die wij met het Razor Reel Fantastic Film Festival aangegaan zijn, is onder de noemer van BUTRR (B-Movie, Underground & Trash Razor Reel). We kiezen gezamenlijk een (beginnende) filmmaker die we op beide filmfestivals in de spotlights zetten. Dit jaar is dat Simon The Pernolitz. Daarnaast daagt de programmacommisie het andere filmfestival uit om een film te selecteren voor de ander. RRFFF heeft dit jaar voor ons een film geselecteerd en wij gaan een film voor hen selecteren.
 
 
ME: Niet enkel België krijgt een Nederlandse invasie te verduren. ook Duitsland gaat voor de bijl. Dit jaar organiseerden jullie er een “best of weekend “ in München. Hoe kwam dit tot stand? Kunnen we ons in de toekomst verwachten aan een ‘best of weekend’ in België, bvb in Antwerpen of Gent? 
 
FS: Met de vorm en inhoud van het BUT Film Festival zijn wij uniek in Nederland en daarbuiten. Wij trekken met ons filmfestival vele gasten vanuit de gehele wereld. Daarnaast is de stichting IDFX, de stichting achter het filmfestival ook internationaal bezig en heeft daardoor vele contacten in het eigen en buitenland opgedaan. Voor München zijn wij uitgenodigd om daar een ‘Best of BUTFF’ te laten zien waar wij met veel plezier op ingegaan zijn. Dit hebben wij gedaan in samenwerking met Lothringer 13 Laden en de Werkstattkino. Het Razor Reel Fantastic FilmFestival zijn vrienden van ons en zien wij ook als een vergelijkbaar filmfestival als ons eigen, al dan wel minder heftig. De samenwerking tussen onze festivals is naar mijn mening een logisch gevolg van deze vriendschap en de interesse in de wederzijdse filmfestivals. Wat er in de toekomst te verwachten valt durf ik nog niet te zeggen, maar ik kan wel zeggen dat voor ons München een succes was en dat dit niet de laatste stad buiten Nederland is waar wij een vorm van het BUTFF gaan presenteren. Mocht je ons graag in Antwerpen of Gent willen zijn dan nodig ik je uit om in contact met ons te treden om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen. 
 

ME:  Mogen we je eigen kortfilm  “Tukker Zombies” verwachten op het BUTFF?

 
FS: Op het moment van schrijven is ‘Tukker Zombies’ nog in productie. Het is wel mijn intentie om de film afgerond te hebben voor het filmfestival. Als hij op tijd klaar is wil ik de film graag draaien op BUTFF, maar ook mijn film moet natuurlijk wel eerst langs de commissie. Als de film gedraaid gaat worden op het filmfestival dan zal dat zeker bekend gemaakt worden op de Facebook page van de film en op de BUTFF website.
 
 
Naam:
E-mail:

Uw e-mailadres wordt niet getoond.


Wie wint er?

Zelfs de Frog Bros. moeten zich verdedigen tegen spambots met
een anti-spamvraag. Beide antwoorden zijn trouwens goed...